Juhlinbäckens Asta

I skog och mark

Publicerad 2011-01-25 17:54:00 i Jakt,

Just nu går jag mest i väntans tider. Stugan är bokad och förhoppningarna stora på att det ska finnas skapligt med ripa i fjällvärlden i år. Det börjar kännas som att världen har ställt in sig på våran köksklocka eftersom batteriet i den är slut och den har stannat på 11.05 . Men mitt i denna väntan så hittar jag i alla fall lite tid att vara ute på Bondön och leta orre.
Eftersom orrarna verkar vara en utrotad art i både roknäs och stugan får man leta sig till markerna där det finns gott om fågel istället. Faktiskt har jag nog aldrig sett så mkt fågel på Bondön som just i år.

Jag och Görgen begav oss ut på äventyr i lördags för att leta lite fågel i björkskogen på ön. Det dröjde inte länge innan vi fick syn på en flock och efter en bit försiktig skidåkning så hade vi lyckats skjuta varsin fågel av de 30-tal svarta "bollarna" som satt i björkarna och åt knopp. Man tycker att så många fåglar ska gå att hitta en gång till, men troligtvis fick de nog av den vackra dagen och dök ner i den välisolerande snön. 

Med glada miner skidrade vi ändå mot bilen då vi fått det mesta av vad en bra jaktdag kan bjuda på. Vackert väder, älgar som passerade just framför oss, mårdspår som visade att det var läge att sätta ut en fälla, och ett par fåglar i säcken. En perfekt dag att njuta och minnas.  


Vackert väder och trevlig jakt. Resultatet lät inte vänta på sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela