Juhlinbäckens Asta

Torsdag 9 september

Publicerad 2010-09-10 16:34:37 i Jakt,

Delah har i veckan utvecklat sitt sök otroligt bra och turerna ligger på ungefär 15 minuter och då är hon ungefär 500 meter bort.. Hon är klockren på komma tillbaka till mig så tiden i skogen verkar ha gjort nytta. Dessutom hittar hon älg bra även om det kan ta lite tid ibland när spåren är äldre eller svåra att hitta utgången på. Torsdag hittade hon däremot ingen älg på sina turer. Troligtvis var där inte heller nån älg, men det är klart att en ung hund med liten erfarenhet kan missa något djur. Speciellt i den kuperade terräng som är där jag har jagat i veckan.
Det har varit ordentligt varmt i veckan så därför väntade jag till 16-tiden innan jag släppte Mira. Hon började med en 25 minuters söksväng innan hon visade upp sig för oss (pappa följde och gick som hundförare nu). därefter var hon borta och pejlen visade att hon var perfekt riktining ca 1,5 km från oss. Då kom också upptaget. Lugnt och fint men ändå en förflyttning på ett par hundra meter innan det stod fast. Exakt som i måndags med Delah så stod det precis vid älven och ett tag tänkte jag att älgen stod mitt i älven och mira på land och skällde. Men efter en rätt så snabb förflyttning till jag var ett par hundra meter från hund och älg så hörde jag att Mira skällde ca 50 meter från älven. Pappa hade tagit sig ett pass då jag började smyga för att möjligtvis kunna stå i förhåll om det skulle gå loss. Då jag var 50 meter från älg och hund, och jag precis som i måndags just sett älgen i ett utfall utan att se vilken sorts älg det var så kom det en bil med släp på vägen som går precis brevid älven, fast på andra sidan. Älgen blev orolig och började gå i gångstånd ca 600 meter innan den gjorde sig fri från Mira genom att som så ofta simma över älven.

Det var slutet på första dagarnas jakt i skogarna runt stugan. imorgon börjar vi i Roknäs. Och förhoppningsvis vänder oturen som vi haft i veckan. Ska försöka få lite bilder från skog och mark också nån dag då det finns nåt trevligt att fota. Ha en trevlig helg alla läsare och håll tummarna för god jaktlycka. /Johan

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-09-11 17:32:20

Skitjakt på er alla =) håller tummarna!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela