Juhlinbäckens Asta

Måndag 6 september

Publicerad 2010-09-08 12:47:15 i Jakt,

premiärdagen: efter koll av vind och utsättning av passare så släppte jag Delah vid det vi kallar för "förstparkeringen". då marken är lång och smal och vindarna ofta gynsamma för att starta där så fanns det inte mkt att fundera på. efter ett par 5 minuters söksvängar så blev hon borta lite längre och upptaget lät inte vänta på sig. tyvärr stod älgen nära den väg som passarna kört längst så det blev sken direkt. efter ca 2 km snabbt sken så hördes åter Delahs skall. tyvärr inne på grannmarken och dessutom ville älgen fortfarande inte stå bra. så efter en halvtimme av rusningar och gångstånd så släppte hon och kom tillbaka till mig.
efter nytt släpp i samma område så dröjde ca en timme innan Delahs skall hördes på nytt. efter en kort rusning på ca 150 meter så stod det fast. dessvärre hade älgen parkerat just vid kanten på älven (som är markgräns) och älgarna har lärt sig att om man simmar över älven blir man av med de flesta hundar. då jag misstänkte att älgen skulle simma iväg så gjorde jag en lite snabb ansmygning och tog mig in på 50 meter utan att se något förutom sly och ris. Som så ofta är hunden det första man ser när man är inne  på ett ståndskall och Delah dansade lätt undan när älgen gjorde utfall och det var då jag fick skymta den första gången. inget skottläge, men jag tänkte att älgen själv skulle få göra misstaget att bjuda på en skottchans då den jagade Delah runt i slyet. tyvärr lugnade den ner sig och började istället gå rakt bort från mig. sakta blev skallet tystare och tystare och efter att pappa fått en glimt av hunden och "en skaplig tjur" från sitt pass så valde den till slut att simma över älven och därmed bli av med Delah som bröt och kom tillbaka till mig.

Kommentarer

Postat av: Göril

Publicerad 2010-09-10 12:24:29

Synd att ni inte fick älgen. Men vad duktig lilla Delah är! :) Spännande att höra er berätta om jakten. Kram Gurra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela