Juhlinbäckens Asta

Söndag

Publicerad 2010-10-07 11:45:33 i Jakt,

Sista dagen innan uppehållet.

Delah släpptes vid en plats där det vistats mkt älg senaste dagarna. Och det dröjde bara 5 minuter innan hon skällde ganska precis en kilometer bort.

En passare hade gått in på en vinterväg och upptaget kom (enligt astron) 90 meter från den vägen. Det stod dock bra och flyttade sig knappt nåt under tiden jag gick den där kilometern.
När jag kom fram så var det som vanligt tätt och jag bestämde mig för att avvakta eftersom älgen gjorde utfall mot hunden och då fanns ju chansen att den skulle visa sig i någon lucka. Ett plötsligt sken gjorde dock att jag inte mer än skymtade en älg i slyet. Det visade sig att passaren hade fått vinden i nacken och älgen flydde så fort den obehagliga doften av människa nådde mulen. Nytt ståndskall 800 meter bort så det var bara börja gå.

Plötsligt stod där en ko och en kalv på 40 meter helt öppet och glodde på mig. Men jag lyfte då inte ens bössan då Delah stod och skällde en bit därifrån.

När jag kom in på ståndskallet var det älg överallt. Jag såg en ko med två kalvar och baken av en vuxen till.
Kon och kalvarna täckte varandra hela tiden och den där älgrumpan hade knallat iväg då jag försökte hitta nåt bra läge. Något oroligt vandrade de lite smått hela tiden och ett älgkliv är långt, så man hamnar fort på efterkälken. Den ensamma älgbaken fick jag se igen då den smög sig iväg från hunden och de övriga älgarna. Det hela slutade med att älgarna blev störd av ett rådjursdrev och Delah kom tillbaka då skenet blev för långt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela