Juhlinbäckens Asta

I lördags

Publicerad 2010-10-07 11:30:55 i Jakt,

Mira hittade en ensam kalv på lördagmorgon som fanns på grannmarken. den stod en halvtimme sen sprang den i 3 timmar utan att stanna nåt mer. Tyvärr svårt att säga till Mira att det är onödigt att slösa energi på den..

På eftermiddagen kände hon älg direkt jag tog henne ur bilen. Vi fick gå 500 meter i koppel innan jag kunde släppa henne P.G.A att vägen var nära.  det tog en minut så skällde hon. Lockande älgar gav misstanken på ko och kalv igen. Nästan vindstilla gjorde det svårt att smyga och jag såg älgarna flera gånger.
 Jag tyckte även att jag vid första synkontakten såg något som blänkte. Men om det nu var en tjur där så hade han smitit iväg då jag var närmare. Kon och kalven delade på sig ibland och jag hade kon på 25 meter i en och en halv timme. Trots att jag gick runt och försökte se från andra håll så fanns bara kon i närheten. Till slut så kom de ihop igen och vid enda skottläget på en av de båda kalvarnas hals och huvud så stod de fritt mot horisonten. Så skottet fick utebli även idag. De gick till slut in på grannmarken och Mira kom tillbaka vid 21-tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela