Juhlinbäckens Asta

Utvärdering av hösten

Publicerad 2010-12-06 17:24:56 i Jakt,

Älgjakten i Norrbotten är slut för i år och det är kanske dags att göra en liten utvärdering av hur det har gått.

Om jag börjar med Mira så har hon (precis som de senaste åren) inte gjort mig besviken i skogen och det är nog endast ett par släpp där det inte blivit upptag. Under säsongen har fler hundförare än vanligt klagat på att älgarna inte stått bra utan rusat iväg så fort en hund kommit nära. Jag å andra sidan tycker att det har stått ovanligt bra. Mira har tidigare haft en tendens att kunna vara lite het då hon kommer fram till älgarna och då tryckt iväg dem en bit innan det blivit fast ståndskall. I fjol och i år har det där gått betydligt mkt bättre och ofta är det ståndskall på upptagsplatsen. Sen är det ju faktiskt så att om en älg vill gå iväg då en hund kommer fram så gör den det, oavsett hur hunden jobbar och oavsett om den normalt är en bra älgställare. Hur som helst så är jag nöjd med hur Mira har skött sig och nu får hon vila upp sig under den kyliga vintern.

Delah har ju på grund av sina besvär i luftrören inte alls fått den tid i skogen som jag har velat ge henne.
Det är faktiskt så att efter uppehållet så har hon bara varit i skogen vid 3 tillfällen. Glädjande nog så har hon skött sig otroligt bra de släpp jag gjort med henne och hon verkar ha en riktigt bra förmåga att få älgen att stå på upptagsplatsen. Ska jag vara kritisk så kanske hon ibland har något för många uppehåll i skallet för att vara idealisk, men man lär sig ju rytmen i hundens skall så det är inga större problem. Dock vill jag inte vara för kritisk om det eftersom hon varit sjuk, och då behövt onormalt mkt vätska (och det är ju svårt skälla samtidigt som man dricker). Jag är hur som helst även så nöjd med Delah som en husse kan va. Hon har ett bra sök, bra jaktlust, bra förmåga att hitta älg och ställa dem och dessutom bombsäker i returen. Då rutinen får komma så tror jag att hon kan bli en riktigt bra tik som kan bidra med något fint till rasen.

Nu är ju snön här och just nu då älvar och vattendrag är osäkra så finns det ingen anledning att släppa något mer i år. Undantaget är ju om det blir någon trafikskadad älg som går undan. Det får vi hoppas att vi slipper. Tillsvidare så blir det väl lite fågeljakt och jag har även satt ut några mårdfällor som vi får hoppas ger resultat.

En fin mård som gick i fällan under fjolårets jaktsäsong

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela