Juhlinbäckens Asta

Julstök

Publicerad 2010-12-07 20:29:10 i Blandat,

Här hemma börjar vi komma igång med julen på allvar. Julsakerna plockas fram någon nu och då men det viktigaste så som julstjärnor och gardiner är ändå på plats. Jag har tjatat om att få pynta julgranen ända sedan innan 1:a advent men Johan vägrar ge med sig. Annars är det som vanligt här hemma innan jul, bortsett från att jag fortfarande är lite krasslig efter förkylningen som Josefin lyckades smitta mig med.
I Johans familj hade man en tradition som gick ut på att man varje 1:a advent (eller var det alla?) fick en sån där wienerbrödsliknande stjärna med plommonfyllning i mitten. Sedan han flyttade hemifrån och ihop med mig har det dock varit lite dåligt på traditionsfronten. Nu har jag däremot planer på att ändra på det. Det är visserligen inte advent men jag slog mig ändå i kast med att försöka baka en sån där stjärn-skapelse. Det skulle visa sig lättare sagt än gjort. Det enda jag hittade i receptväg var en finsk variant som såg extremt torr och tråkig ut. Men en bra kvinna reder sig och plommonfyllda wienerbrödsstjärnor blev det tillslut om än en helt egen variant som antagligen mer ser ut som originalet än smakar som det.


Ogräddad variant

På fredag kommer halva tjocka släkten och till dess har jag bakat pepparkaksmuffins som jag planerar att bjuda pappa på. Däremot gissar jag att en viss Johan kommer hinna äta upp dem innan dess. Det är tur att jag gillar att baka...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Johan&Elsa

Vi som skriver i den här bloggen heter Johan och Elsa. Just nu lever vi i efterdyningarna av vår första valpkull med jämthunden Juhlinbäckens Asta. Denna blogg handlar om glädjen och utmaningen med att leva med tre hundar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela